Om te lezen – Om te beginnen

Om te beginnen …

Voer een dialoog met je lichaam en luister goed naar de feedback. Focus op hoe je doet en op wat je voelt. Zeker in het begin, maar ook als ervaren yogi is dit onontbeerlijk.

Ga op zoek naar de spanningsgrens in je lichaam en onderzoek die. Al kan de hele groep verder dan jij, maak je er niet druk om, laat los dat ego. Sluit je ogen en beleef de houding in jezelf. Forceer jezelf niet maar laat je ook niet weerhouden door weerstand of ongemak. De confrontatie met die weerstand is een absolute voorwaarde om de spanningen te leren kennen en te kunnen oplossen.

Blijf ademen! 9 van de 10 keer vergeten mensen in yogahoudingen te ademen, zeker als een yogahouding inspanning vraagt. Zonder adem geen ontspanning. Voel dat je na iedere uitademing meer ontspant en dat je daardoor je bewegingsruimte verruimd.

Geniet. Als je je ego loslaat en rustig doorademt, voel je de sensaties in je lichaam. Je voelt tintelingen en verbazing over hoe ver en diep je adem gaat.

Hoe voel je je na de les? Flexibel, blokkades opgeheven en letterlijk opgelucht? Neem dan een houding die je nog niet zo goed kent en oefen ermee. Neem er een paar minuutjes per dag voor en ontdek hoe snel je je ontwikkelt.

Onderzoek hoe je een houding inneemt. Voel bijvoorbeeld je schouders: heb je ze opgetrokken en verkrampt of heb je lage schouders en een vrije nek? Heb je gebalde vuisten en gekrulde tenen, of hou zowel je tenen als je vingers ontspannen? Let op je ademhaling. Als je niet ontspannen kunt ademen in een asana omdat je zo verkrampt, doe dan een stapje terug en onderzoek jezelf opnieuw.

Een mooie oefening om de dag te beginnen

Hoe sta en zit je? Ingezakt, scheefgezakt, holle rug, hoge schouders? Besteed aandacht aan je houding. Begin bij je voeten: je grote tenen wijzen wat naar elkaar en je voeten staan recht onder je heupen. Maak je tenen lang en spreid ze over de vloer, buig je knieƫn licht en trek je navel iets omhoog. Ontspan je schouders, adem naar de borstbeen en laat je armen naast je lichaam hangen. Je nek is lang en je hoofd staat rechtop alsof vanuit het hoogste punt een draadje naar het plafond loopt. Neem je kin iets in, sluit je ogen en adem.