Om te lezen – Stretchen en yoga

Over stretchen en yoga

Elke spier in je lichaam komt in de verschillende yogahoudingen (asana’s) aan de beurt. Strekken is het allerbeste wat je voor je spieren kunt doen. Spieren die niet gestrekt worden, worden korter en werken minder goed. Verkorte spiervezels kunnen het bloed minder goed rondpompen.

Effect op spieren

Te korte spieren voelen alsof delen van je lichaam stevig zijn vastgebonden, waardoor je in je bewegingen wordt beperkt. Dit merk je eerst in het stijver worden, maar na verloop van tijd voelt het als gevangen zitten in je lichaam. Dit is goed waar te nemen bij het ouder worden.

Gevolgen voor gewrichten

Te korte spieren beperken ook de bewegingsvrijheid van je gewrichten. Dit verslechtert vaak nog meer door kalkafzetting op de niet-gebruikte delen van de gewrichten. Deze calciumsporen beperken de beweging verder, omdat ze het omliggende weefsel irriteren. Dat kan leiden tot pijn, ontstekingen en artritis.

Leeftijd en stijfheid wel/niet met elkaar verbonden

Takken van jonge bomen en struiken zijn vochtig en soepel, die van oudere vaak droog en stijf. Baby’s zijn het meest flexibel, het minst flexibel zijn ouderen bij wie vaak een constante spierspanning aan de voorkant van het lichaam – in combinatie met de zwaartekracht en een verzwakt skelet – zorgen voor een ronde rug.

Ouder worden veroorzaakt stijfheid, stijfheid veroorzaakt veroudering. Toch is stijfheid geen onontkoombaar leeftijdverschijnsel. Het tegengif is strekken. Daardoor worden spiervezels langer en gaan makkelijker parallel aan elkaar bewegen, het spierweefsel zelf wordt ook langer. Dit geeft het skelet de mogelijkheid volledig te bewegen, inclusief de niet gebruikte oppervlakten van de gewrichten. Je spieren in de asana’s met aandacht en geduld strekken, geeft het spierweefsel zijn natuurlijke lengte en veerkracht na verloop van tijd terug.

Begin jong met strekken om stijfheid op oudere leeftijd te voorkomen!

Tips voor je yogabeoefening

Neem een yogahouding aan en houd die vast. Veer nooit om bijvoorbeeld met je vingers je tenen te raken, want dit veroorzaakt contractie, een onbeheersbare spanning in de spier die je juist wilt versoepelen. Contraproductief dus.

Ontspan wat je gaat strekken. Een gespannen spier strekken vergroot de spierspanning en de kans op schade aan spieren en pezen.

Focus je aandacht en gebruik de intelligentie van je lichaam.

Hoe vaker je yoga beoefent, hoe intensiever je beoefening wordt. Je spieren worden sterker door ze te gebruiken, ze verzwakken als je ze verwaarloost.

Versterk de spieren die je wilt strekken en strek de spieren die je wilt versterken.